Рання весна – дивний час. Коли за вікном ще холоднеча, дуже добре сидиться вдома на дивані з дрімаючим на колінах котом, чаєм, імбирно-коричневим печивом. Або гуляється по тихому парку з термосом гарячого глінтвейну (звичайно ж безалкогольного). А ще відмінно розповідаються казки про далекі країни, чудесні перетворення, героїв і могутніх богів. Ось про богів у нас з тобою зараз і піде мова. Точніше про богинь. Справа в тому, що я теж вирішила розповісти тобі казку. І називається вона «жіночі архетипи».
Що таке архетипи
Людство обожнює себе класифікувати. І в той же час переконане, що створено «за образом і подобою божою». Напевно, з цих двох причин і з’явилася модель Юнга, згідно з якою в кожній жінці втілилася та чи інша стародавня богиня, що наділила свою обраницю найбільш характерним для неї, богині, набором якостей. І саме ці якості – імідж, характер, способи реагування, темперамент і т.д., визначають її поведінку і життєві сценарії кожної жінки.
Звичайно ж, чистих архетипів не існує. У кожній жінці живе не одна, а три-чотири богині, кожна з яких проявляє свої аспекти в тій чи іншій відповідній ситуації. Прийшов час познайомитися з цими внутрішніми богинями і це знайомство напевно не виявиться зайвим.
Артеміда
Богиня-мисливиця Діана, войовнича й цілеспрямована, прекрасна і безкомпромісна. У ній незнищенне прагнення до свободи, але свобода – це завжди самотність. Нехай і внутрішня. Для Артеміди-Діани легше поступитися будь-якими матеріальними цінностями, аніж зрадити хоч один зі своїх принципів. На жаль, в богині-хижачки мало чуттєвості і з чоловіками вона воліє бути швидше в партнерських відносинах, ніж допустити справжню близькість.
Афіна
Мінерва, колись дала ім’я місту – це войовниця-стратег, холодна і розважлива, практична і раціональна. Афіна цілісна, впевнена в собі і не розмінюється на дрібниці. Її шлях до мети завжди увінчується успіхом, тому що Афіна – великий стратег і тактик. Вона активна і цілеспрямована, сильна і мудра. Напевно, її склад розуму можна було б назвати чоловічим – стільки в ньому раціоналізму, розсудливості та прагнення до аналізу. На жаль, почуття войовниці в кращому випадку кімнатної температури. А пристрасність, емоційність їй невластиві і, більш того, незрозумілі.
Веста
Геста – найцілісніша з богинь, що представляють собою жіночі архетипи. Самодостатня і таємнича, повна життя і закрита для оточуючих, вона – найбільш повне втілення ідеальної дружини. Веста пасивна і спокійна. Ця богиня ніколи не страждає від самотності, тому що завжди занурена в себе, сама для себе є джерелом емоцій і переживань. При цьому вона завжди тонко відчуває людей, мотиви тих, хто опинився з нею поруч, але вважає за краще нічого не робити по відношенню до них. Навколо Вести завжди панує ореол спокою й умиротворення. Як навколо кішки, яка задрімала.
Гера
Гера, вона ж Юнона, – найбільш суперечливе створіння. Вона емоційна і ревнива, навіжена і жертвенна. Гера – це, перш за все дружина, її сенс життя – служіння. Вона не терпить самотності, фундаментально нещасна будучи одна, і чоловік їй просто необхідний. Саме його вона поставить на п’єдестал у самий центр свого світу і тоді… «нехай весь світ зачекає».
Деметра
У Деметрі втілилися мрії про ідеальну матусю. Церера – символ турботи, відданої і альтруїстичної матері. Найважливіше для неї сім’я і емоційні зв’язки в ній. Це дійсно жінка-мати, і навіть виходячи заміж, вона часто як би усиновляє чоловіка – піклується про нього, як про дитину, терпить його витівки і примхи, буквально витирає йому носа і годує з ложечки. І, зрозуміло, терпляче і з розумінням зносить від нього все, що мати знесла б від власної диини.
Персефона
Дочка Деметри, Персефона, за легендою була викрадена похмурим Аїдом. Улюблениця матері, ніжна і покірна волі батька, чоловіка, матері, та взагалі всіх, кому не лінь, Персефона теж перетворилася на жіночий архетип. Головною його помітною ознакою є пасивність. Персефона податлива, нерішуча й не має власних цілей. Прохолодна, як вода лісового струмка, що не має власних почуттів, боїться приймати рішення і брати на себе зобов’язання, Персефона – жінка-дитина, пасивна і сором’язлива, наївна і легко приймає будь-яку форму, яку захочуть надати їй обставини або оточуючі люди.
Венера
Афродіта, Венера – жіночність у вищій її іпостасі. Не дарма ж жінки всіх часів обожнюють, коли кавалери в їх грації і красі знаходять щось нескінченно божественне. Ні, не венеричне, а венероподібне. Афродіта – народжена з піни, божественна Киприда – символ жіночої краси і жіночності взагалі. Саме тому жінки архетипу Афродіти так невимовно привабливі для чоловічої статі. Легкі, зухвалі, блискучі і безтурботні як метелики, афродіти пурхають по життю, святкуючи його і служачи його найяскравішими прикрасами.
Геба
Ти напевно знайома з цим архетипом. Бабуся в темно-рожевих лосинах і на височенних шпильках – найяскравіша носителька цього архетипу. Геба просто нездатна прийняти зміни, в тому числі і зміни в своєму віці, своєї зовнішності. Вона мріє зупинити час і назавжди залишитися дівчинкою. Жінка-Геба часто і справді виглядає молодше свого віку (як тут не згадати «людина виглядає на стільки, на скільки себе почуває»). Звичайно ж, з часом самовідчуття входить у дисонанс із реальним віком Геби. І тоді результат може бути в кращому випадку комічний.
Тихе
Безтурботна і весела, легка, творча та емоційна, Тихе – це Фортуна, за увагу якої змагаються всі в цьому світі. На жаль, Тихе імпульсивна і непостійна, а свої симпатії і антипатії вибирає за принципом «подобається – не подобається». Хто скаже, що завтра спаде їй в голову? Але що б не спало, домагатися свого владна Фортуна-Тихе буде всіма доступними їй засобами, діючи із залізною методичністю.
Немезіда
Жінка-совість, жінка-відплата, принципова і чесна до жорстокості. Для неї не існує мінливості світу, гнучкості мислення. Вона – закон, норми якого непорушні, нещадні і часто не мають відношення до навколишньої дійсності. Для Немезіди неважливі почуття (або вона просто боїться їх, оскільки почуття мінливі), для неї важлива істина і прагнення до ідеалів. На жаль, люди недосконалі і тому Немезида часто залишається одна.
Геката
Якщо порівнювати Гекату з кимось із язичницьких богинь, то на думку спадає тільки Макошь або Баба Яга. У Гекати дуже розвинена інтуїція, вона схильна до містики і часто захоплюється окультними дисциплінами. Невідоме манить Гекату, вона любить небезпеку і екстрим. Після спілкування з представницею цього жіночого архетипу у оточуючих залишається відчуття якоїсь несказанності, таємниці, містицизму. А в повітрі частенько розливається легкий запах сірки.
Ось така от вийшла казка. Про жінок і богинь і жінках-богинь, про почуття й розум.